Crowdfunding a verejné statky

Ľudia sa vedia zložiť aj na verejné osvetlenie, políciu, ohňostroj, sochu Robocopa, či výpravu pre jamajské boby

Crowdfunding je spôsob davového financovania cez internet. Bez zachádzania do (dôležitých) detailov v skratke vysvetlím, ako dokáže crowdfunding financovať verejné statky. Teda statky, pri ktorých existuje problém neplatiacich používateľov - tzv. čiernych pasažierov. Crowdfunding rieši tento problém tromi spôsobmi: znižuje organizačné náklady (veľmi ľahko sa uskutoční dobrovoľná zbierka medzi veľkým množstvom ľudí), využíva selektívne podnety (špeciálne odmeny pre tých, ktorí prispejú na verejný statok) a aplikuje mechanizmus vrátenia peňazí, ak sa nepodarí dosiahnuť stanovený cieľ (nemôže sa stať, že prispejete na niečo, čo sa nezrealizuje). Tieto tri nástroje znižujú problém dobrovoľného poskytovania verejných statkov vo veľkej anonymnej spoločnosti. Výsledkom je, že sa ľudia dokážu poskladať aj na služby, ktoré sú inak v učebniciach ekonómie pripisované výlučne štátu.

Na crowdfundingových platformách sa vo veľkom budujú komunitné centrá, lokálne záhradky, komposty, knižnice, múzeá, detské ihriská, pomníky zrazeným cyklistom, cyklotrasy; organizujú podujatia, pochody, koncerty, zbierky na pomoc chudobným deťom a vybavenie škôl; alebo sa rekonštruujú parky, chodníky, námestia, sochy, historické budovy, synagógy, smetné koše, verejné posilňovne a športové areály. Okrem týchto rozšírených projektov však nájdete na platformách aj nezvyčajnejšie projekty. Projekty, ktoré vznikli ako reakcia na zlyhania štátu. 

Na jeseň roku 2018 prebehla na platforme Ioby kampaň, ktorej cieľom bolo riešiť rastúcu kriminalitu v historickej štvrti amerického mesta Prescott. Obyvatelia sa rozhodli vybudovať kamerový systém s online pripojením, využívajúc elektrické pripojenie a wi-fi routre samotných domácností. Na tento projekt potrebovali celkovo 3 846 dolárov a tie sa im aj podarilo úspešne vyzbierať. Z vyzbieraných peňazí sa nakúpilo 18 špeciálnych kamier a 18 microSD kariet, ktoré sa následne nainštalovali na miestne domy a budovy. K online vysielanému obsahu kamier sa dá jednoducho pripojiť cez zaheslovanú webovú stránku. Takto sa podarilo vybudovať bezpečnostný systém na odstrašenie vandalov.

Podobné riešenie podobného problému aplikovali aj obyvatelia ďalšieho amerického mesta Delphi. V miestnom parku, ktorý dlhé roky chátral, zavraždili v roku 2017 dve dievčatá. Obyvatelia preto usporiadali kampaň na vybudovanie siete pouličného osvetlenia, kamier, informačných kioskov, verejnej wi-fi, orientačného značenia a rekonštrukcie vstupov do parku. Na toto všetko sa ľudia zložili viac ako 93 tisíc dolármi (aj keď potrebná suma podľa kampane bola 50 tisíc dolárov) a verejná rozvojová agentúra sľúbila vyplatiť ďalších 50 tisíc dolárov, ak sa kampani podarí dosiahnuť jej cieľ.

Iný problém mali v roku 2011 v americkom meste Highland Park, kde prestali fungovať dve tretiny pouličných lámp. Nemali to na svedomí vandali alebo kazítka v žiarovkách, ale finančné problémy mesta. To sa topilo v dlhoch a verejné osvetlenie ulíc sa rozhodli riešiť inovatívnym spôsobom: požiadali miestnych obyvateľov, aby nechali v noci rozsvietené svoje verandy. Obyvatelia sa však rozhodli zobrať osud do vlastných rúk a v roku 2012 vytvorili kampaň na zafinancovanie prvej veľkej LED pouličnej lampy so solárnym panelom. Do niekoľkých týždňov sa im podarilo dosiahnuť cieľ 6 250 dolárov a do niekoľkých mesiacov slávnostne rozsvetlili pouličnú lampu. Neskôr nasledovala ďalšia kampaň, kde sa podarilo vyzbierať viac ako 13 tisíc dolárov a postupne rozsvietili ďalších 5 lámp. V roku 2017 prebehla kampaň na postavenie smart-LED lampy so zabudovanou wi-fi.  Samozrejme, tieto súkromné lampy nedokázali nahradiť celý výpadok verejného osvetlenia, ale posvietili na cestu aspoň v najtmavších štvrtiach – kam nedosvietili verandy miestnych obyvateľov.

Niekedy sa celé crowdfundingové platformy zameriavajú na určitý typ verejnej služby. Napr. platforma Wearebeam sa špecializuje na pomoc bezdomovcom. Každý bezdomovec, ktorý sa prihlási a prejaví záujem zmeniť svoj život, nájsť si prácu a bývanie, má vytvorený profil na platforme. Napríklad Jamal mal do roku 2012 dobrý život ako maliar a natierač. Avšak v tom roku mu zomrelo viacero príbuzných, psychicky to nezvládol a stratil prácu aj dom. Teraz býva v ubytovni a rád by sa stal elektrikárom. Potrebuje však peniaze na rozbeh a tu vstupujete na scénu vy. Na platforme vidíte, kto je jeho prideleným sociálnym pracovníkom, koľko potrebuje peňazí na školenie, prepravu a laptop na hľadanie práce, a koľko už vyzbieral. Taktiež má na stránke svoj vlastný „denník“, kde sú zobrazené už absolvované kroky, a tiež tie ktoré ho ešte čakajú.

Crowdfunding verejných statkov však nie je len o vážnych témach, kde niekomu hrozí nebezpečie, vypnú mu verejné osvetlenie, alebo potrebuje preplatiť súdny spor. V kampaniach sa riešia aj príjemnejšie záležitosti. Napríklad obyvatelia mesta Omaha sa cez platformu Ioby zložili na ohňostroj pri oslave Dňa nezávislosti. Alebo fanúšikovia filmu Robocop prispeli sumou 67 tisíc dolárov na vytvorenie veľkej trojmetrovej bronzovej sochy Robocopa. Vďaka crowdfundingu sa dokonca mohol (znova) uskutočniť film „Kokosy na snehu“. Jamajský bobový tím sa v roku 2014 po dekáde opäť úspešne kvalifikoval na zimnú olympiádu. Problém však bol, že nemali dostatok financií na realizáciu výpravy. Vtedy niekto založil na platforme Crowdtilt kampaň s cieľom vyzbierať 80 tisíc dolárov. Do niekoľkých dní svietilo na účte kampane viac ako 115 tisíc. To nebolo všetko. Na inej platforme Indiegogo.com niekto ďalší založil podobnú kampaň a vyzbieral ďalších 40 tisíc. Spolu tieto vyzbierané peniaze následne pomohli jamajským bobistom ísť na zimnú olympiádu do Soči. Financovanie športu cez crowdfunding dnes už nie je žiadna zvláštnosť. Existujú špecializované platformy ako Rallyme alebo Pursu.it.

Crowdfunding využívajú aj politici. Obama dokázal počas svojej kampane v roku 2008 vyzbierať 272 miliónov dolárov od dvoch miliónov podporovateľov. Nedávno sa pod ťarchou verejného dlhu začala finančne rozpadať malajzijské kráľovstvo. Vláda sa rozhodla spustiť crowdfundingovú kampaň na zníženie dlhu, a za jediný deň vyzbierala 1,7 milióna dolárov. Miestny minister financií sa nechal počuť, že „Malajzijčania vyzdvihli svoje vlastenectvo do nových výšok.“ Minulý rok skúsila skupinka ľudí v USA založiť kampaň na zafinancovanie veľkého amerického múru na hraniciach s Mexikom. Samozrejme, zo žartu. Vtipné to však prestalo byť v okamihu, keď členka Kongresu predstavila pred pár mesiacmi zákon, ktorý by umožnil ľudom oficiálne prispieť na takúto crowdfundingovú kampaň Trumpovho múru.

Niekedy sa však môže aj crowdfunding obrátiť proti politikom. Na slovenskej platforme LudiaLudom.sk vznikla kampaň na podporu farmárom, ktorí boli v roku 2018 protestovať v Bratislave. Vyzbierané prostriedky im mali slúžiť na financovanie pohonných hmôt a pneumatík potrebných na protestnú jazdu. Podarilo sa vyzbierať 27 tisíc eur. Podobne crowdfunding vypálil rybník riaditeľovi RTVS, ktorý zrušil aj poslednú investigatívnu reláciu Reportéri. Na platforme Startlab ste pomohli podporiť jej oživenie mimo verejnoprávnej televíznej stanice. Celkovo ľudia za kampaňou žiadali 10 000 eur a vyzbieralo 11 740 eur. Posledným príkladom v tejto kategórii bolo expresné vyzbieranie sumy 80 tisíc eur  pre „Za slušné Slovensko“, po tom, ako na nich opakovane útočil vtedajší premiér Robert Fico.

Kúpiť knihu